floridatjej

Direktlänk till inlägg 24 juli 2010

DAG3 GRACELAND

Av EvaLena Hallgren - 24 juli 2010 02:10

Klockan 10 var vi vid Graceland, och till min stora förvåning så låg det inte i nåt fint höjdar område. Ärligt talat

så verkar största delen av Memphis riktigt slummigt, åtminstone de delar vi såg. Parkeringen kostade $10.00 och inträde bev $48.00 för oss båda, och det var med pensionärsrabatt för gubben. På våra biljetter fick man endast se "The Mansion", men det fanns VIP biljetter om man ville se LisaMarie planet, bilmuseum och nåt annat krafs. Jag tyckte att det räckte med huset.

Buttons fick så klart inte följa med in, även om han satt i vagnen, så vi fick turas om att gå in.

Gå förresten, vi fick åka buss från parkeringen genom grindarna, och snällt vänta lääänge i kö i stekhet sol utanför porten. Vi fick hörlurar och blev välkommna av Elvis musik och röst.

Elvis var bar 22år gammal då han köpte huset för $ 100 000........

  Jag blev enormt förvånad att det inte var större, det såg så "normalt"ut

    första rummet vi kom in till var vardagsrummet där han alltid tog emot sina gäster, och i bakgrunden står hans flygel där han ibland underhöll. Porträtt på föräldrarna stod på en byrå.

Man fick inte fota med blixt, presis som i vilket museum som helst, så bilder blev inte så bra. Han hade ett djungel rum som var lite för mörkt att fota utan blixt


  mitt emot vardagsrummet låg diningrummet, massor med speglar överallt.

 

Köket var nog ansett som riktigt lyxigt på 50talet. Golvet skulle fått mig att "poppa piller"också


      biljardrummet var helt klätt i tyg,till och med taket, så jag är övertygad om det måste ha varit rökförbud där ???

Rummet med vita apan i förgrunden är TVrummet


 

Enligt rösten i hörlurarna så spelade han på detta piano den dag han dog ? vad det nu spelar för roll ? I bakgrunden till vänster syns lite av hans gym som låg en halvtrappa upp.


         

Naturligtvis fanns samlingar av hans plattor och andra minnespryttlar i massor.


 

Baksidan av huset som jag inte tyckte såg ut som om det var  "fit for a king".

Vi fick inte se övervåningen, som var privat, och skulle förbli så av respekt.


   


Här vid meditations lunden ligger hans grav tillsammans med resten av hans familj.

Det var mycket mark, stora hästhagar, tydligen hade han köpt hästar till all personal, och enligt rösten var det mycket lek på gården.

 

Efter rundturen var det gubbens tur att kika på Elvis hem, och då gick jag och Buttons runt och kikade på souvenir butiken. Denna Caddillac gjorde reklam för Elvis bilmuseum,men nu hade jag fått nog, och sattte mig med en flaska vatten.

Klockan 15 var gubben tillbaka, och jag "talade om"för Garmin att fortsätta resan.


 

Goodbye Tenneesse och hello Arkansas. Det blev en mycket kort resa inom Tenn, bara en liten liten hörna av staten.


 

Det blev inte många mil i dag, närmare bestämt 135 miles, ca 22 mil,(Jag fick ett kramp anfall igen)  och nu är vi i Little Rock, som är födelse stan till en annan mycket stor kändis. Kanske inte lika välkänd som Elvis, och definitivt inte lika populär i alla läger.

Ska ta reda på om hans hem finns på nån turistkara i morgon. Jag vet att han har ett bibliotek............vet ni vem jag pratar om ?

I morgon fortsätter vi på Interstate 40, och det måste vara den stora lastbils leden, för det är karavaner av 18wheelers, tur det är 2 filigt. Trist och enformig väg, åkrar och farmar så lågnt ögat når.








 
 
Ingen bild

Ron

24 juli 2010 04:43

Vi kopte det stora biljett paketet och fick se allting. Vi behovde aldrig sta och venta i nagra koer direkt heller. Enda gangen var nar vi ventade pa bussen som skulle ta oss till Graceland. Det finns forklaringar pa varfor de har detta arrangemang.
Vi trodde ocksa att huset skulle vara storre men sen far man ju ocksa tenka pa att han kopte detta hus pa 50-talet. Men annars tycker jag att sjelva hus lag valdigt fint till och det finns ju ocksa mark bakom huset med stall och hestar.
Nar han levde var det manga som kom upp till portarna och ville prata med Elvis och manga agnger nar han hade varit ute och kort med en av hans bilar sa brukade han stanna till och prata med sina fans och skriva autografer innan han korde in till sitt hus.

 
Snöplogen

Snöplogen

24 juli 2010 05:18

Vilken trevlig resa ni gör! I Stockholm har det varit 25-30 senaste 3-4 veckorna så nu frys man nästan om det är mindre än 20 grader.

http://blogg.expressen.se/diversesmattochgott2010

 
Ingen bild

Gunsan

24 juli 2010 08:06

Hej, en härlig och kul resa ni har gjort, fina bilder också. Hittar dig inte på facebook, kan du adda mig istället? Jag vet inte hur man gör. Sköt om dig. Kram/Gun

 
Ingen bild

Lena

24 juli 2010 09:16

Huset är ju nästan lika stort som mitt!!!!!! Vilken underbar resa ni gör det är så kul att få vara med....Stackars Buttons som inte fick följa med in ....kör nu försiktígt så hörs vi lite senare...Kramis ♥

 
Ingen bild

Myllan

24 juli 2010 10:14

Har oxå trott att huset är större, från alla de bilder man kunnat se på Google! Mkt murriga/mörka färger i inredningen är det... // Jättekul att ha varit där, kan jag tänka mig ;-)) - Vi hörs säkert senare ♥ Kramiz, + en extra till Buttons

 
Ingen bild

nakkik

24 juli 2010 10:17

Thanks, nu har jag ju fått se insidan av Graceland, vi hann inte in dit när vi var i Memphis. >>>>>> Enjoy Little Rock i Arkansas, hälsa Bill !!!! om Du träffar honom.. but he is not one of my favorites, men smaken är ju som baken.... Where to next??????

 
Ingen bild

optimist

24 juli 2010 13:52

Så roligt att få se Elvis hem, där han levt. Jag tycker mycket om Elvis sångröst, den är så fin. Är inte så förtjust i rock och pop annars., men Elvis., härligt. Trevligt och intressant att följa med dig på din resa. Du berättar så bra, samt visar fina bilder. Fick du ta bilder inne i Graceland? Häftigt. Kram och ha det bra.

 
Ingen bild

Staffan

24 juli 2010 14:27

Nog är Bill bra, kanske lite mycket av testosteronet där men jag tycker han var betydlig bättre än den där Buschen, så hälsa Bill om du träffar honom.

Staffan

 
EvaLena

EvaLena

24 juli 2010 14:37

Bill var väl bästa presidenten US haft på många år. Att han prasslar med kjoltyg är mellan honom och Hillary...........klart jag ska hälsa honom.

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
Geddfish

Geddfish

24 juli 2010 15:36

Jättetrevligt att få se så mycket från Elvis!!! Jag gillade Elvis jättemycket och spelar gärna hans sånger fortfarande.....
Kramar Geddan ♥

http://blogg.expressen.se/geddfish6

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EvaLena Hallgren - 4 september 2023 08:44

We are getting ready for the long flight back to Florida tomorrow so Mom isn't giving me any time for my story but here are some pictures from Stockholm where we are staying until tomorrow. According to Mom, this is the cleanest city we visited. and ...

Av EvaLena Hallgren - 24 augusti 2023 17:03

 We have been having many sluggish days lately, it's been raining, and Mom was in the mood for a meal she used to love as a puppy. so she's been cooking a real meal for a change. It was very tasty but Mom seemed to have difficulties cooking for one p...

Av EvaLena Hallgren - 20 augusti 2023 19:35

We woke up to a gorgeous sunrise at 4.45 AM It's definitely getting closer to  fall because it's getting dark at night now     Yes, Mom kept her promise and we stayed for a second night at the marina, and on the second day, we had lunch there....

Av EvaLena Hallgren - 16 augusti 2023 16:41

It hasn't been easy to get Mom to help me with my story, because now Mom got a book that completely mesmerized her. The author is from her puppy town and the story is about a woman's life and struggles to live in Northern Sweden from 1896 to 1985. ...

Av EvaLena Hallgren - 13 augusti 2023 08:12

Ever since we arrived in Mom's puppy town she's been sleeping later and later in the mornings, this morning she didn't get up until 7.30, that's a record. I think she's reminiscing back to her teens? Here I'm running after the ball at the same fiel...

Ovido - Quiz & Flashcards