floridatjej

Direktlänk till inlägg 26 juli 2010

DAG 5

Av EvaLena Hallgren - 26 juli 2010 05:53

Idag blev det inte så lång körsträcka, endast 258 miles, 41 mil.

Innan vi lämnade Oklahoma City besökte vi The memorial of bombningen av Alfred Murray federal building som dödade 168 människor, varav 22 barn.Det hände 19 april 1995. Killen som var ansvarig avrättades, och hjälp killen fick livstid. Tim var en redneck, förbannad på government och ville hämnas Waco, så han körde in en hyrbil med en laddad bomb...........Vi blir väl alla lite smått förbannade på våra myndigheter ibland, men att bomba skiten ur dom ?? då har man gått för långt............


     


Buttons fick som vanligt inte gå med in på området,(folk plockar inte upp skiten) så vi turades om att gå in. Tvärs över gatan såg jag ett tak med bänkar, och eftersom jag vill in i skugga så gick vi dit. Det var fin musik i högtalarna och en liten bris. Efter ett tag så insåg att jag satt i en utomhus kyrka, och mycket riktigt så började det predika om en stund. Eftersom jag var ensam så satt jag kvar, det är väl ine att häda .......eller ? Taket ramlade i alla fall inte in.



 

Efter detta besök blev det Cowboy museet och samma sak där, Buttons fick ine vara med. Lite besvärligt är det nog ibland att resa med hund, men han är så ini nordens värd det.

Han gillar sin vagn så det är aldrig några problem. Här har jag smugit in i ACn för att svalka oss lite.


 


Man fick inte använda blixt på stora delar av detta museet, och jag var inte inspirerad at plåta, men så här blev det  i alla fall.........


  Stetson hattar



    Tänk att dom ska va så noga med klädseln ?



     

Tuffa regler om man ville åka stage coach på den tiden.......


  impponerande staty


 

 


Den här kissen gillar jag



  Här hittade jag en sheriff som ville vara med på bild, men han var definitivt ingen Hamilton.....

  sadel makeri   skola


 


Är det nån mer än jag som tycker att John Wayne ser "bögig" ut i denna staty ??? ...........ooops !!!!!!!!!!nu har jag kanske hädat på allvar ? 


 


När jag satt och väntade på att gubben skulle komma ut kom dessa två flickor, och jag tyckte den äldre damen såg så härlig ut, och det sa jag också. Hon svängde med kjolen och sa,  "That's because I'm Swedish you know"

Jaha tänkte jag, hon kanske hade nån mormorsmor eller nåt liknande som var Svensk, och då kallar dom sig för svenskar här. (Det är en liten merit nämligen)  Som vanligt säger jag då alltid nåt på Svenska, och får till svar "No I don't understand the language" Tillmin stora förvåning så svarade denna kvinna på bred Skånska. Hon hette Margareta och kom från Lund, nybliven änka,och hade inte varit hemma till Sverige på 17 år.

Liten värld vi lever i ................

  Innan gubben gick in så sa jag att jag lagt undan en trollslända i souvenir butiken. Det hade jag inte alls, fast jag hade kikat på den, och provat den med en expedit, och ville gärna ha den, fast jag tyckte den var lite dyr.

Gubben trodde jag gjort affär, så han gick dit och sa han skulle hämta den, och fick fart på alla expediter tills han till sist hittade rätt.

Tycker den är skitsnygg. Det är visserligen en broch, men det  fixas skitlätt


 




Goodbye Oklahoma, hello Texas.


   


Vilken plötslig skillnad det blev på natur, nu fanns knappt ett träd, och man såg kullar och raviner så långt ögat når


 


När vi stannad och tankade kom denna truck med 3 dagar gamla pojk kalvar, och killen som stod och tankade flinade åt en stadsjänta som fotade hans kalvar.

Jag sa till honom att jag tyckte synd om dom, för dom fick åka så obekvämt.

Han berättade att han just köpt dom för slaktpengar, eftersom bonden inte har nån nytta av bullkalvar.

Han skulle föda upp dom på nappflaska, och mest troligt slakta till kött, men jag frågade inte, eftersom jag inte alls ville veta.

Hans överlägsna flin mot en stadsjänta som jag


 

gjorde att jag satte fram handen och lät kalven suga. Jag trodde han skulle suga i sig armen upp till armbågen, han var hungrig stackaren. Klibb och kospott på händerna fick jag, men nu var det min tur at stå och flina, medan killen tappade hakan...........en annan har ju vatt me förr.........


  sista sträckan innan vi kom fram till Amarillo ser ut som Skåneslätten på anabola steroider................massor med vindkraftverk, och evighets åkrar på båda sidor om vägen.

Just nu bor vi på ett äckligt hotell, jag ringde lobbyn och bad om airfreshener, och fick en som luktar jordgubbar........inget vidare för allergi, ,men det fixar jag ...........en natt ska jag klara.


 

Buttons Hamilton, använder sin matväska som huvudkudde.

Lappen under kudden ,och god natt kl, är 23.30




 
 
Ingen bild

Ron

26 juli 2010 07:15

Som vanligt intressant. Den ansvarige for bombningen fick val ett lagom straff anser jag.

Western museum kan vara mycket intressanta, men det kanske beror pa hur intresserade man ar av detta. Men a andra sidan kan man aldrig lara sig for mycket.

Ska bli intressant att se vad ni finner i Texas. Det ar en stat som jag har varit i flera ganger. Alltifran Cadillac Ranch utanfor Amarillo och Route 66 till Southfork ranchen i Dallas ner till Alamo i San Antonio. Besoker man Dallas ska man fara upp i Reunion Tower och gillar man blues och rock ska man besoka Austin. I Lubbock besoker man givetvis Buddy Holly.
Ok, nu ska jag vara tyst, haha. Ventar med spenning pa Texas.

 
EvaLena

EvaLena

26 juli 2010 07:24

Hej Ron, nu hann du skriva innan jag var färdig med redigering.................natti

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lena

26 juli 2010 08:03

Morron morron som vanligt mycket kul och interessant att följa er resa....smycket var ursnyggt...förstår att det inte var så Hamilton såg ut!!!!!Kramis och fortsatt trevlig resa xx

 
Ingen bild

nakkik

26 juli 2010 10:14

so intressant att följa resan & the dragonfly är ursnygg. Jättefina bilder som alltid. Kram från ett ganska blött V-ås. Hörs nog senare idag..

 
Ingen bild

L

26 juli 2010 10:16

Åh, nu blev jag sugen(!) på en liten kalv. Vilken känsla det var. Andertorp, var är du?
Det känns nästan som om man satt i din ficka, kul att du blogar om resan/Lotta

 
Ingen bild

Staffan

26 juli 2010 10:56

Jag har oxå en stetson, men du en sådan sheriff kan väl inte springa ikapp någon med ben... han får väl skjuta då kanske.

 
Ingen bild

Myllan

26 juli 2010 11:35

Massor att ta del av, från er resa, idag igen ;-)) Kul o fina bilder, + att du skriver så målande! Lappen med reglerna, fick mig att skratta gott! - Kör försiktigt, så inte sheriffen haffar dig... *lol*

 
Ingen bild

optimist

26 juli 2010 14:07

Så intressant, jag ler och storskrattar om vartannat. Du är så duktig på att beskriva vad ni upplever på resan. Roligt med cowboy muséet. Fina bilder också. Särskilt av fina vovven, så söt. Klok hund, skaffar sig en egen huvudkudde.

 
Geddfish

Geddfish

27 juli 2010 16:47

Jättekul att läsa om din resa, såna saker som man aldrig får reda på annars!!!
Jättefina bilder. Klok hund. Ja, jag träffade en otroligt fin, stillsam och klok hund igår, stora dotterns, en dvärgpudel. Gudars! DEN hade jag köpt, om vi kunnat ha hund!
Button är ju en jättemysig hund också!
Kramar G

http://blogg.expressen.se/geddfish6

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EvaLena Hallgren - 4 september 2023 08:44

We are getting ready for the long flight back to Florida tomorrow so Mom isn't giving me any time for my story but here are some pictures from Stockholm where we are staying until tomorrow. According to Mom, this is the cleanest city we visited. and ...

Av EvaLena Hallgren - 24 augusti 2023 17:03

 We have been having many sluggish days lately, it's been raining, and Mom was in the mood for a meal she used to love as a puppy. so she's been cooking a real meal for a change. It was very tasty but Mom seemed to have difficulties cooking for one p...

Av EvaLena Hallgren - 20 augusti 2023 19:35

We woke up to a gorgeous sunrise at 4.45 AM It's definitely getting closer to  fall because it's getting dark at night now     Yes, Mom kept her promise and we stayed for a second night at the marina, and on the second day, we had lunch there....

Av EvaLena Hallgren - 16 augusti 2023 16:41

It hasn't been easy to get Mom to help me with my story, because now Mom got a book that completely mesmerized her. The author is from her puppy town and the story is about a woman's life and struggles to live in Northern Sweden from 1896 to 1985. ...

Av EvaLena Hallgren - 13 augusti 2023 08:12

Ever since we arrived in Mom's puppy town she's been sleeping later and later in the mornings, this morning she didn't get up until 7.30, that's a record. I think she's reminiscing back to her teens? Here I'm running after the ball at the same fiel...

Ovido - Quiz & Flashcards