floridatjej

Direktlänk till inlägg 27 juli 2010

DAG 6

Av EvaLena Hallgren - 27 juli 2010 05:36

Det blev en mycket kort visit genom Texas panhandle, vi är redan i New Mexico,(sorry Ron) men vi kanske åker tillbaka senare. Det blev bara 280 miles, 45 mil idag, eftersom det blev många stopp på vägen.

Innan vi lämnade Amarillo gjorde vi en snabbvisit utanför American quarterhorse museum. Fantastiskt fina statyer, men det allra bästa var en stor gräsplan där Buttons fick sträcka på tassarna en stund.............han har verkligen saknat det.

   


För övrigt kom vi underfund med att det inte var så mycket att se i Amarillo, så vi fortsatte västerut. Jag hade bestämt att stanna vid Cadillac ranchen och plåta alla bilar som bonden grävt ner i samma vinkel som Cheops pyramid, men det var vägarbete, och just den exiten var stängd. Vi fick åka flera miles innan nästa exit, och vi hade inte lust att vända.

Vi åkte av till den berömda route 66, som gick parallelt med 40 på många ställen.

  Här en renoverad bensinmack från Route 66 storhetstid


 

Det var slut på vattenflaskor i bilen så vi åkte in till en lite by som hette Vega, där fanns inte en själ, förutom ett par sheriffer, och jag frågade dom var jag kunde köpa vatten, och fick då veta att det som såg ut som ett öde ruckel var lanthandeln. Jag gick dit och köpte mitt vatten, men tänkte att det är lika bra jag passar på att gå på toa oxå. where is the  restroom please ? Jag blev visad in på lagret, bland flugor och annat skräp, en stor dunk av nåt kladd höll upp toadörren, vilket jag med möda makade på för att i alla fall stänga om mig............äckligt ? jaa......men nöden har ingen lag.

En kvinna undrade om vi besökt museet i byn ?

nej, var ligger det ?

2 kvarter åt det hållet...........så vi åkte dit


 


          Där var inte en själ, men vi blev verkligen glatt över raskade, för det fanns massor med pryttlar att titta på och så förvånade vi blev att allt var öppet och bara att traska in. Vi kunde ju ha snott hur mycket som helst. ...........det är nåt alldeles speciellt som är himla mysigt med landsbygden.


 


   

Tillbaks ut på prärien, som är oändlig. Här sitter vi bekvämt i bil med AC på asfalterade raka vägar, och pratar om hur besvärligt det måste ha varit för pionjärerna som tog sig fram här med häst och vagn, och ibland fick försvara sig mot Indianerna........det var nog mycket strapatsrika resor

Route 66 som senare byggdes sträckte sig från Chicago till Los Angeles, och många byar växte upp efter vägen. Dom vi såg var mycket slitna och inte särskild befolkade heller.


  Ny stat igen


     

Efter vägen kom vi ikapp ett helt gäng med hojjar, och dom hade Florida skyltar...........jaay..........jag tutade, vinkade och plåtade så  gott jag kunde. Flera stollar körde i shorts och bar överkropp. Många utan hjälm och blankpolerade skinande flintar............STOLLAR, vi är ute på milsvidd prärie med stekhet sol. På rastplatsen som vi senare stannade på, träffade vi ett annat gäng MCåkare, dom var från North Carolina, och skulle till Californien, och sedan till Sturgis MCträff. Dom sa att deras resa skulle sammanlagt bli över 7000 miles....1125 mil

Dom berättade att gänget vi kört om var från Norge och hade hyrt hojjarna för att köra route 66 och sen skulle dom oxå till Sturgis. 2 av dom var Svenskar. ...........inte klokt så himla liten världen är. Det var alltså därför dom hade med en van=buss, som körde först. Nu då jag kikade på bilderna så ser jag ju att det var en Norsk flagga bakpå en hoj. Och himmel vad dom ska må dåligt i natt.............blonda vikingar med ljus hy i denna sol,och oskyddade på hoj ............ujujuj uffda

Hela det gänget kom åkandes då vi stod vid rastplatsen, och jag hade hoppats att vi skulle råkas längre fram , men icke .. 


   

Prärien fortsätter i evighet, ljusgrönt med mörka gröna tofsar så lågnt ögat kan se...........kanske Maria Montazami har varit här och dekorerat ?

Jag tyckte det verkade absolut vindstilla, men lite då och då var det presis som en jättehand knuffade till  bilen i sidan.. Rejäla sidovindar alltså. Kunde inte hjälpas att jag då tyckte lite synd om knuttarna...


  Vi ar nu åkt av 40 och är på väg norrut mot Santa Fe, 7000 feet 2000 m. över havet.......så otroligt annorlunda natur mot vad jag någonsin har sett förut. Massor med solrosor växte efter vägen, och det blir bilder av dom sen. Gubben börjar bli lite irriterad på mitt ständiga plåtande.

 

Steer, kastrerade pojk kossor, strövar fritt omkrig på prärien och då dom ätit upp sig så blir dom stek. Denna steer är värd ungefär $ 700 nu, och en liten kalv kan du få för en hundring har jag fått veta. Finns inte en chans att jag skulle kuna föda upp en kalv och sen äta den...........han skulle så klart bli min pet. Fred Hamilton kankse ???


 


 

Vi befinner oss nu i Santa Fe, och den här butiken ligger vägg i vägg med hotellet..........så gissa vad jag ska göra i morgon ?


   

Ett nytt handfat till badrummet kanske ? Jag tycker dom är läckra, men då måste man ju dekorera om hela badrummet så det passar.............


 

Kvällsmaten åt vi på en Mexicansk restaurang, och vid bordet bredvid oss satt dessa killar. Två av dom var visserligen födda i US, men av Mexikanska föräldrar så jag kikade på vad dom åt, och beställde in samma som killen jag sitter bredvid.

Visst har jag ätit Mexikanmat förut, men detta slog rekord i smasken mat.......Killarna var inte härifrån, dom jobbade på ett kärnkraftverk,och var på resande for genom jobbet. Vi fick massor med goda råd om vad vi borde se innan vi far vidare, så gubben har i uppgift att planera morgondagens dagtripp, men jag vet inte hur det gick, han sover i alla fall redan.

Killarna sa också att hålla oss undan från Juarez som ligger på Mexikos gräns, eftersom drog kartellen håller på med storkrig där.  Dit hade vi inga planer på att åka i alla fall.


Ja det var allt för i  kväll, dags att "nana puten"


 

glömde lägga in den här i går









 
 
Ingen bild

Ron

27 juli 2010 07:30

Jag bodde i New Mexico ett kort tag, i en stad som heter Alamogordo. Mest intressanta dar ar ett Space Museum som man nestan kan se vart man an befinner sig i stan.
White Sands gillar manga att besoka ocksa.

Finns aven en del andra intressanta saker i New Mexico. Kommer inte ihag om det var strax utanfor santa fe aller om det var vid Albuqerque man kunde ta en linbana upp till en utkikspunkt/recreational area. Hur som helst var det en magnifik utsikt aven om det blaste mycket nar vi var dar.
Man kan aven prova pa "river rafting" i pa Rio Grande. Vacker liten flod och inte sa stor som vi trodde att den var.

Synd att ni inte fick se Stanley Marsh III skapelse the Cadillac Ranch. Sen ar det alltid intressant att svenga av fran Interstate och ta the backroads. Finns mycket dar som man inte har en aning om.

Annu en gang. Tack for intressanta bilder och intressant lasning

 
Ingen bild

nakkik

27 juli 2010 10:00

Vilka galningar till MC grabbar, har de aldrig sett hur det går till att plocka asfalt från ett köttsår, yack yack... & solbrännan.. still what country did most of them come from??????? >smile smile< Vilken underbar affär Ni 'hotellar' bredvid... Hur mycket har Du handlat????? Kanske det blev en liten skål.... Ha en bra fortsättning på dagen, vi är på 4-årskalas idag på em.. kollar Skype anknytning senare i kväll (Swe time) Ha' de' P.S Vilka fantastiska bilder Du har D.S

 
Ingen bild

Myllan

27 juli 2010 12:48

Jaa, Herre Gud för att åka hoj i bara shorts!!! Rena vansinnet, så grabbarna tog nog stryk av att ha bränt sig utav helv* // Mexikanskt käk är jättegott,så ni blev säkert belåtna ;-) Kul att läsa om resan, o som vanligt, massor med fina bilder! - Är nog online sent ikväll, så vi hörs!

 
Kurt Fido" Johansson

Kurt Fido" Johansson

27 juli 2010 16:29

Fina bilder och kul läsning! Kommeratt läsa ifatt från början av er resa! Krama "guben" och klia jycken eller tvärtom ifall det gör bättre nytta!

http://Bara på Blogg Expressen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EvaLena Hallgren - 4 september 2023 08:44

We are getting ready for the long flight back to Florida tomorrow so Mom isn't giving me any time for my story but here are some pictures from Stockholm where we are staying until tomorrow. According to Mom, this is the cleanest city we visited. and ...

Av EvaLena Hallgren - 24 augusti 2023 17:03

 We have been having many sluggish days lately, it's been raining, and Mom was in the mood for a meal she used to love as a puppy. so she's been cooking a real meal for a change. It was very tasty but Mom seemed to have difficulties cooking for one p...

Av EvaLena Hallgren - 20 augusti 2023 19:35

We woke up to a gorgeous sunrise at 4.45 AM It's definitely getting closer to  fall because it's getting dark at night now     Yes, Mom kept her promise and we stayed for a second night at the marina, and on the second day, we had lunch there....

Av EvaLena Hallgren - 16 augusti 2023 16:41

It hasn't been easy to get Mom to help me with my story, because now Mom got a book that completely mesmerized her. The author is from her puppy town and the story is about a woman's life and struggles to live in Northern Sweden from 1896 to 1985. ...

Av EvaLena Hallgren - 13 augusti 2023 08:12

Ever since we arrived in Mom's puppy town she's been sleeping later and later in the mornings, this morning she didn't get up until 7.30, that's a record. I think she's reminiscing back to her teens? Here I'm running after the ball at the same fiel...

Ovido - Quiz & Flashcards