floridatjej

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

Dag14

Av EvaLena Hallgren - 4 augusti 2010 08:18

Vaknar 4.30 på morron, och kan inte sova längre. Eftersom vi är mitt i ingenstans finns inget kaffe förrän restauragen öppnar kl 7.

Jag knallar ut med datorn och försöker koppla upp mig, men fick tji, så jag satte mig vid poolen och filosoferade.

Träffade på en Norrman som kom ut ur sitt rum en gång varje halvtim. för att röka sina hemrullade ciggs.

En ung snygg kille som hackade och hostade som en 90 åring, var på rundresa med sin son. Han skulle vidare till Las Vegas och sen Hoover damm, vilket han trodde han skulle klara på en dag.

När resturangen äntlign öppnade och jag fick mitt kaffe så försökte jag skypa, med dåligt resultat, så jag skrämde upp gubben och vi åt frukost.

Sen fortsatte vi till Los Angeles, som jag så sett fram emot.

Gubben blir himla nervös då det blir mycket trafik i storstäder, men det gör inte mig nåt, eftersom jag fick vänja mig då jag körde i New York.

Måste dock säga att NY borna är betydligt vänligare i trafiken än LA borna.

Här tutas och tjuras det som fan, och ingen vill släppa in nån i kön.


   

Här hann jag med att ta en bild på en låtsas palm som har antenner till mobil telefon, ska se snyggare ut sägs det. Gissa vilken som är fake ?


 

Jag blev besviken på LA, det låg en hinna av ljusbrun dimma över hela stan, och det luktade avgaser. Allt är täckt av ett lager av damm. Varenda bil är övertäckt med ett lager av tjockt brunt damm. Damm i hår,ögon och öron, efter ett tag på stan så är näsan igentäppt, och man snyter ut damm.........Nej, jag kan inte tänka mig att man som Califorinabo någonsin kan känna sig ren. Buttons är inte vit längre, utan gråbrun.


       

Vi åkte upp på berget för att se utsikten och jag ville ha bild på Hollywood skylten så klart.

 

Där uppe låg ett observatorium, och det är ju sånt som gubben är intresserad av, så han gick in där och kikade, medan jag och Buttons strosade omkring tills han fått nog. Då satt jag mig med en gammal Året Runt.



  Där fanns en inte så vacker staty på James Dean, ingen aning om varför den skulle vara just där, men kanske det var där han körde ihjäl sig ?


 

På vägen utför träffade vi på denna krabat, ska nog vara en räv, även om han ser väldans mager och skabbig ut. Han är kanske en Hollywood räv, eftersom han stannade så snällt, flinade och poserade för kameran.

 

Efter bergstoppen åkt vi till Hollywood Blvd, för jag ville se stjärnorna............inget speciellt faktiskt, ser bättre ut på TV


   

Massor med turister, och trångt, så här ville vi inte stanna så länge.


Michael Jacksson lever ??


 


Denna stackars sate hade bara ett ben och kröp omkring och putsade stjärnorna, jag gav honom 1 dollar, men skulle gärna gett mer om inte gubben sett på.


 

Det var premiär visning för denna film, och kändisarna skulle komma, bla. Sylvester Stallone. Folk hade satt sig på gatan för att vänta in dom. Vakter gapade och skrek att "keep walking, this is a sidewalk" då vi stannade för att fota................


 

Några fler gatubilder inna vi åker vidare.

      Elvis lever också

    Gubbens favorit karaktärer

 



Vi fick snart nog av stan och gav oss iväg norrut efter kusten, till Santa Monica och Malibu, en mycket vacker väg.

Tyvärr dimmigt, så dom vackra villorna på klipptopparna hade nog inte den allra bästa utsikten idag.


               

Eftersom jag fått nog av öken bestämde vi att fortsätta norrut, det kommer att bli betydligt längre än jag räknat med från början, men nu hägrar Colorado och fjällen, så efter Oxnard så svängde vi av nordöst, och hamnade i Bakersville för natten. Det blev 301 miles 48 mil idag.

  Jäsiken så branta vägar vi hamnade på, och tjusigt så ini den. På flera ställen fanns speciella avfarter ifall lastbilarna blivit av med bromsarna.............fy fan för att vara med om nåt sånt !!! Tänk dig om du märker att du är utan bromsar, och måste hålla tungan rätt i mun och styra tills du kommer till en sån avfart som kallas "Run away truck", där blir det uppförsbacke och mjukt grus så bilen sjunker ner och stannar.


     

Det låg faktiskt en tankbil på ett ställe som hade kört av lite. det verkade som om hela ekipaget hade vikt sig på mitten med släpet kvar på vägen och hytten i diket åt andra hållet ? Hann ine få upp kameran, blev bara bild på brandbilarna. 





  Run away truck ramp.........fy fan så skraj jag skulle bli.


  Middags paus. I kväll blev de Ihop och dom har en pensionärs meny, så portionerna är mindre och billigare. Förvånadsvärt gott. Jag åt kyckling, gubben potroast......


Dags att sussa.................vi hörs i morgon

 
 
Ingen bild

Lena

4 augusti 2010 08:56

Morron morron...va fick du inget kaffe förrän kl 7 dåligt ställe...det blir en snabb komentar ska iväg till ortopeden snart men vi kanske hörs på skype senare....ha det bra...kramis ♥

 
Kurt Fido\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Kurt Fido\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

4 augusti 2010 09:49

När vi var i LA ( i januari -99) var det renare luft men det beror väl mycket på årtstiden!

http://blogg.expressen.se/2011-djz554-dek

 
Ingen bild

nakkik

4 augusti 2010 11:23

Halloj! Det är så kul att se & läsa om allt Du skriver om på Er resa... som vanligt jättefina bilder & jag tycker liksom jag har varit med på resan västerut... Så det blir nog Florida igen på vår nästa USA resa, när den blir av... om inte annat p.g.a the Quilt Pox som man ju så lätt kan bli smittad av. Have a nice day...

 
Ingen bild

Ron

4 augusti 2010 12:29

James Dean dog inte langt ifran staden Paso Robles, finns en minneslund dar och en minnesten. Med andra ord norrut fran Los Anegeles. Han och hans mekaniker var pa vag till ett bilrace i Salinas nar en student korde rett in i Dean's Spyder. Troligtvis sag han inte Dean och det var darfor han inte stannade.

Run away ramps finns pa manga stellen och de behovs. De flesta sag jag nog i Rocky Mountains i Colorado.

Ni hade bara otur med vadret i Los Angeles. Senast jag var dar i en dryg vecka hade vi inga problem alls. Och det var samma arstid som nu.

 
Ingen bild

Lena

4 augusti 2010 16:26

Ser att min kommentar jag skrev imors inte är här,blev väl inte godkänd har ingen aning vArför...toppen fina bilder,men det är det ju alltid....synd med vädret......kramis och vi hörs ♥

 
Ingen bild

Snöplogen

5 augusti 2010 04:24

Synd att det var så skitigt i LA p.g.a avgaserna, och jag som trodde att bilarna var miljövänliga numera. Havet såg ju fint ut, men det var kanske för stora vågor för att bada. Annars har du ju swimmingpoolen där hemma :-)

 
Ingen bild

Staffan

5 augusti 2010 05:08

Hej EvaLena, den där räven.. är inte det en coyote?

 
EvaLena

EvaLena

16 augusti 2010 13:45

Du Staffan, det har du nog rätt i..........va vet jag ?

http://floridatjej.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EvaLena Hallgren - 4 september 2023 08:44

We are getting ready for the long flight back to Florida tomorrow so Mom isn't giving me any time for my story but here are some pictures from Stockholm where we are staying until tomorrow. According to Mom, this is the cleanest city we visited. and ...

Av EvaLena Hallgren - 24 augusti 2023 17:03

 We have been having many sluggish days lately, it's been raining, and Mom was in the mood for a meal she used to love as a puppy. so she's been cooking a real meal for a change. It was very tasty but Mom seemed to have difficulties cooking for one p...

Av EvaLena Hallgren - 20 augusti 2023 19:35

We woke up to a gorgeous sunrise at 4.45 AM It's definitely getting closer to  fall because it's getting dark at night now     Yes, Mom kept her promise and we stayed for a second night at the marina, and on the second day, we had lunch there....

Av EvaLena Hallgren - 16 augusti 2023 16:41

It hasn't been easy to get Mom to help me with my story, because now Mom got a book that completely mesmerized her. The author is from her puppy town and the story is about a woman's life and struggles to live in Northern Sweden from 1896 to 1985. ...

Av EvaLena Hallgren - 13 augusti 2023 08:12

Ever since we arrived in Mom's puppy town she's been sleeping later and later in the mornings, this morning she didn't get up until 7.30, that's a record. I think she's reminiscing back to her teens? Here I'm running after the ball at the same fiel...

Ovido - Quiz & Flashcards