floridatjej

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2010

Dag 20

Av EvaLena Hallgren - 10 augusti 2010 05:54

VILKEN DJÄVLA KNÄPPGÖK JAG ÄR som inbillade mig att köra upp på Pikes Peak skulle vara en bra ide ???? Fy fan så rädd jag blev. Trollstigen och andra Norska vägar som jag kört var ju rena barnkammare jämfört med detta.

Första halvan gick bra, men sen då vi kom ovanför molnen och jag körde i mjölk trodde jag att det var slut på livet. Då vi hade 1 mile kvar fick vi stanna och skulle vänta i ca 20 min, eftersom dom höll på att jobba med vägen.

Jag klev ur bilen, kamera i hand och med gele i knäna, knäppte några bilder, och molnen sprack upp, så jag fick ett par bilder på byn där nere. Jag gick och skulle hämta Buttons, då såg jag gubben gått tillbaka till bilen och satt och flämtade och hade tydliga besvär att andas. Enda bot är att åka ner på lägre nivå, och det gjorde jag. En av jobbarna kollade då jag vände så det inte skulle gå åt hellvitte. 

Vi åkte ner till en lodge på 11 450 ft 4 400 m och där drack han vatten och fick vila så han blev snart bättre.

Jag ska förstås inte skylla allt på gubben, för jag var också glad att få komma ner på lite lägre nivå.............jag var alltså skiträdd, och av stanken på dam toan att döma, så var jag nog inte ensam.

Bilderna är inget vidare bra, för jag kunde inte tänka klart och göra några inställningar. Dom flesta är tagna medan jag körde och bara klickade på auto tror jag det var.


&hl=sv_SE&fs=1&">     &hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="304">


           

bilder från första halvan tagna på ner vägen, och den biten hade jag inga större problem med.


           

en del är tagna på uppvägen andra på nervägen, vet inte vilket längre, men på den här biten svor jag och pratade för mig själv hela tiden, för fy fan va läskigt ...........


     

bild på tjejerna som kollade bromsarna på halva vägen ner, sa attjag varit duktig och inte bränt dom...... jag sa att jag behövde nya trosor.....................dom sa släng dom och gå utan..............lol

Piff eller Puff har åter uppstått halleluja det är ett mirakel

Bild på det där räjset ni killar snackar om. Fick veta att en 16årig tjej i en mini cooper körde sträckan på 13 minuter i förra tävlingen ?? fy fan, jag tror vi tog minst en tim på oss.


       

återigen stannade vi i en liten by och åt lunch, och där satt byns invånareoch drack öl. Måndag kl 12 ? nåja inte mitt problem, men jag hoppades bara att jag hunnit av vägarna innan dom ska hem i sina trucks.

Mackorna var goda, men ujuj vad Svensk hälsovårdsnämd skulle få mycket att anmärka på. Toan var ändå ett strå vassare än utedass. Den här baren en gunshop,en bank och ett fik var allt som fanns i hela byn..... Jag skulle få lappsjuka efter 2 timmar. ...........och på vintern hua hualigen


 


Jag körde idag 221 miles + 36 upp till Pikes Peak (har alltså dragit av 2 miles förr fegvändningen) så det blev 42 mil och inget Kansas ännu.

Vi bor på ett hotell i Las Animas och dom tillåter inte hundar. Eftersom jag är för trött att fortsätta leta så stoppade jag ner Buttons i min ryggsäck, sa åt honom att ducka och vara tyst, vilket han gjorde så snällt.

Nu sover han på min kudde, så det är dags för mig att göra honom sällskap. Gubben ligger och snarkar, och det har han gjort ett par tim. redan...............ses på morron







 
 
Ingen bild

Ron

10 augusti 2010 07:53

Synd att ni inte kunde fortsetta upp till toppen men ni ar inte de enda som ibland far problem med syret pa vag upp till toppen.

Personligen hade jag inga problem men bilen behovde man inte stanga av, den stengde av sig sjelv i bristen pa syre.

Ni kanske skulle ha tagit taget upp istellet aven om det kanske hade varit annu mer skremmande. Jag vet inte eftersom vi tog bilen bade upp och ner men manga sade att tagresan var mera intressant.

Ska bli intressant att se vart ni ska nu. Kansas tyckte jag mig se namnas. Jag har varit i Kansas, inte sa mycket att se. Daremot ska det finnas en svensk stad dar som ska vara vard ett besok. Kommer just nu inte ihag namnet.

Ok, jag kollade upp det. Staden heter Lindsborg och kallas aven for Little Sweden och ligger norr om Witchita. Enklast ar nog att ta Interstate 70 for att sedan svenga till hoger pa Interstate 135 och nagra miles senare ska Lindsborg ligga.

 
Ingen bild

Lena

10 augusti 2010 08:37

Fy fan vilken väg det skulle jag aldrig ha klarat...BRA GJORT av dig du får en guldstjärna...Fick mig ett gott skratt när du stoppade Buttons i ryggan,ge honom en kram från mig...Hoppas att du sovit gott och inte haft några mardrömmar om Pikes Peak...nu vet jag varför dom hänger upp en plastpåse med kopparpengar och vatten,det är för att hålla flugorna borta.....Kramis ♥

 
Ingen bild

Staffan

10 augusti 2010 11:27

Tycker ändå dina bilder blev bra, go on girl!!

 
Ingen bild

Snöplogen

10 augusti 2010 13:53

Hej EvaLena!

När får vi veta svaret om plastpåsen med pengar?

Vilka höga höjder - 2 ggr Kebnekajes höjd! Tur att allt gick bra till slut och att guben fick syre och allt blev bra när ni hade lyckats vända och kom lite längre ner. Att åka bil eller tåg är väl som att välja mellan pest eller kolera. Skönt att själv ha kontroll samtidigt som tåget är säkrare så länge det inte är något "runaway train".

Jag har varit på tjänsteresa 2 ggr till Wichita när jag jobbade på Telia under 1990-talet. Där är det i stort sett nödvändigt att ha bil om man ska kunna ta sig någonstans. Annars är Wichita inte så mycket att se förutom att det var skönhetstävling på hotellet på kvällen - och det var ju intressant att se på vackra unga damer tyckte jag. Pizza Hut har sitt huvudkontor där. Kläder var billiga, men det är väl så överallt i USA.
Wichita är motsvarigheten till Sveriges Linköping - Ligger mitt i landet utom räckhåll för fiender och flygplan tillverkas där.

 
EvaLena

EvaLena

10 augusti 2010 15:01

Ron,det gjorde inget att vi inte kom till absoluta toppen, vi såg ju ändå inget, eftersom det var moln, och det var i stort sett bara 2 kurvor kvar.
Tåget var aldrig nåt alternativ, eftersom vi har hund, och jag är en tjej som "kan själv"
Bilen och bromsar hade vi inga problem med, jag körde på låg växel, och kärran är ju ganska ny.
Tack Staffan, du är gullig.
L-O, aldrig i hellvite skulle jag ha kört hoj här, men du som är en sån där spesis rejsputte skulle förstås tycka det var kul.
Fido, nu ser jag att du är med, jominsann spännande var det
Snöplogen. vi kommer aldrig att köra in i Wichita, finns ingen anledning, jag anser nog att de flesta storstäder är ointressanta.
Blir nog mest transport sträckor hem nu.
Lena, kramar till Buttons är levererade, och han gav en slick tillbaka.

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
EvaLena

EvaLena

10 augusti 2010 15:06

Lena har rätt,om plastpåsen med pengar och vatten,det är för att hålla flugorna borta, ingen aningom det fungerar

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
EvaLena

EvaLena

10 augusti 2010 17:06

Ron, vi har planerat vår resa på ett ungefär, och Lindsborg var redan inkluderat. Du är lite i förväg tycker jag...............

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

London

10 augusti 2010 17:49

Nu kan jag nog slappna av lite, när Ni är på ↓↓↓nerförsbacke↓↓↓ ... beundrar Dig som tordes köra den där vägen... Gubben & hans MC kompisar tyckte de var högt uppe i Schweiz på en av sina turnéer, när de nådde över 2760 meter och hade mer är 50 hairpin bends att ta sig igenom... ja ja, men det är ju en annan historia... Härliga Buttons, men han är ju en mysig, väldresserad & lydig hund, som säkert gillade att bli insmygen på fina hotell. >>>>> Skype= hörs snart and as ususal, KÖR FÖRSIKTIGT.

 
Ingen bild

Ron

10 augusti 2010 22:48

Visst, jag kanske ar lite framfor er resa, detta enbart for jag inte vill att ni ska missa nagonting intressant. Jag har ju sjelv gjort nagra sadana har resor och vet hur lett det ar att missa nagot intressant. Men, vill du att jag ska vara tyst for att avsloja nagot vart ni kan kommas resa sa ar jag givetvis det.

 
Ingen bild

Myllan

11 augusti 2010 02:08

Hoppas ni lyckades checka ut fr. hotellet, utan att Buttons blev upptäckt, hehee,i ryggan!Jaa, nu bär det nerför, o sen en radda miles på raksträckor igen, mot nya mål, o upptäckter ;-)) Ännu mkt kvar att uppleva, innan ni är hemma igen, o inte minst, för oss alla, att få ta del av, här på din härliga blogg! Kramiz, + en megakramom, till goa Buttons...Hörs imorn

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EvaLena Hallgren - 4 september 2023 08:44

We are getting ready for the long flight back to Florida tomorrow so Mom isn't giving me any time for my story but here are some pictures from Stockholm where we are staying until tomorrow. According to Mom, this is the cleanest city we visited. and ...

Av EvaLena Hallgren - 24 augusti 2023 17:03

 We have been having many sluggish days lately, it's been raining, and Mom was in the mood for a meal she used to love as a puppy. so she's been cooking a real meal for a change. It was very tasty but Mom seemed to have difficulties cooking for one p...

Av EvaLena Hallgren - 20 augusti 2023 19:35

We woke up to a gorgeous sunrise at 4.45 AM It's definitely getting closer to  fall because it's getting dark at night now     Yes, Mom kept her promise and we stayed for a second night at the marina, and on the second day, we had lunch there....

Av EvaLena Hallgren - 16 augusti 2023 16:41

It hasn't been easy to get Mom to help me with my story, because now Mom got a book that completely mesmerized her. The author is from her puppy town and the story is about a woman's life and struggles to live in Northern Sweden from 1896 to 1985. ...

Av EvaLena Hallgren - 13 augusti 2023 08:12

Ever since we arrived in Mom's puppy town she's been sleeping later and later in the mornings, this morning she didn't get up until 7.30, that's a record. I think she's reminiscing back to her teens? Here I'm running after the ball at the same fiel...

Ovido - Quiz & Flashcards