floridatjej

Alla inlägg den 30 juli 2010

Av EvaLena Hallgren - 30 juli 2010 16:07

gomoron har ni sovit gott ? undrar Buttons, han mår som en prins där han bäddat bland kuddarna


 


Halleluja, jag har äntligen lyckats få filmen jag gjorde i går att fungera. Jag hade förväxlat ett stort O med en 0 ............jaja, envis som fan är jag och det SKA banne mig fungera som JAG vill.

Buttons har lagt sig på väskorna igen, och gubben sover fortfarande.

Klockan är 7.15, så jag ska nog snart skrämma upp honom. Sova kan man göra i graven.

Jag tror att vi är 9 tim. efter Sverige nu ? det är i alla fall sista gången vi drar fram klockan nu, tills vi ska tillbaka igen.


 

Idag blir det nog Grand Canyon, om inget oförutsett dyker upp.

Av EvaLena Hallgren - 30 juli 2010 07:10

Det blev inte så många mil som jag planerat i dag heller, men det gör inget, eftersom vad vi sett idag tar priset. Vi lämnade Grant vid 10 tiden och jag hade tänkt hinna till Flagstaff, men icke. Det blev ett ställe som heter Winslow, och enda anledningen att det blev just här beror på att det började bli sent och mat dags. Det blev bara 207 miles-35 mil.


 

Inte långt från Gallup ligger Red Rock state park, och där körde vi in. Inget var öppet, gubben blev skitnervös eftersom jag gjorde lite offroad med Caddien, men det gick bra, sanden är hård. Visserligen blir man skitig som fan, för att inte tala om Buttons...Spelar ingen roll för det var verkligen vackert.


     



Jag och Buttons tog en promenad till närmaste höjden. Han jagade ödlor som en galning, och jag hade tänkt låta honom springa lös, men kom på andra tankar då jag såg kaktusarna.

Dessutom vet ju inte jag vad som är giftigt..........så det är nog lugnast med ett kort koppel.

     

Önskar jag var där tidigt på morron, eller sent på eftermiddagen, för hur jag än bär mig åt så blir bilderna över exponerade.


      

Där var en arena som används för rodeo och bullriding, och några cowboys höll på att träna en häst. Jag tyckte synd om hästen för dom hade knutit fast vänster framben i vinkel ?? Jag fick veta att hästen "bucks"och det måste den sluta med, så det är så dom gör............klart en stads tjej som jag inte gillade det, men dom är ju expeter, så visst vet dom vad dom gör.

Indianerna var målade på entren.


 

Det är inte mycket som blommar eller är grönt, så de få som finns syns verkligen


         

Innan vi lämnade New Mexico passerade vi "The continental divide", och där passade så klart Indianerna på att sälja souvenirer. Tyvärr så stod det "made in Korea"på många pryttlar. Då jag påpekade det så sa dom att dom skulle svälta ihjäl om dom endast sålde egna tillverkade grejor. Tyvärr sant men fy så tråkigt.

Buttons testar vilket håll hans pink ska gå....öst eller väst.....


 

Gubbar som hittar nåt gammalt rostigt fordon får genast massor att prata om. En av dom påstod att han hade en sån här då han var 10 år gammal ??


   


Så var det då dags för en ny stat igen, varnigen för dom där giftiga krypen ska jag försöka slå bort, annars kommer jag inte att kliva ur bilen. Jag tröstar mig med att dom är räddare för mig, än jag för dom...............sägs det.


 

Nu har vi kommit till " dagens highlight" The Petrified Forest national park. Det går en 27 mile lång väg och närmaste by heter Holbrook 26 miles söderut. Det finns inga ord att beskriva denna plats, och inga av mina foton gör vyerna nån rättvisa  Jag gjorde en liten film med min lilla kamera, men tyvärr överexponerad. Det är omöjligt för mig att se vad jag gör då det är så skarp sol


 



Jag fotade som en galning, men återigen, jag kan inte visa på bild hur fantastiskt vackert det var. Så otroligt stort, och att

13 000 år av människans historia finns här. Parken blev ett national monument redan 1906. Arkeologer hittar fortfaraande nya arter både plantor och djur, fossils från Dinosaruer. Man får böta över 2000 kr, om man skulle försöka sno med sig en bit wood. Jag lät bli, jag köpte en liten bit på museet.


                 

Varmt som fasen, men det var en härlig vind, så det kändes egentligen inte så farligt, torrt och dammigt, så en lång dusch då vi kom till hotellet kåndes verkligen skönt.

    Visst syns det att det är stubbar som blivit förstenade ?

Nu är det dags att knyta mig, klockan är 23.45

Buttons har värmt min kudde länge........

vi ses i morgon.




Ovido - Quiz & Flashcards