floridatjej

Alla inlägg den 12 augusti 2010

Av EvaLena Hallgren - 12 augusti 2010 04:35

I dag tyckte gubben att de var dags med oljebyte, och i Lindsborg fanns inget filter till Caddyn, men dom beställde från nånstans ? skulle bli klart vid 12 tiiden, och det passade mig alldeles utmärkt. Nu fick jag alltså gott om tid att shoppa, och det var banne mig på tiden.

Visst var det kul att kika i butikerna, men det är ju importerade Svensk souvenirer, och det har jag så det räcker.


     

Timmerstugan kommer från Siljans Näs står det. Här köpte jag 3 flugsvampar i glas som man klämmer fast på julgranen. Dom är antika, men hon visste inte så jag fick dom för 25 cent styck.


     

Jag letade som en galning efter Svensk mat, och hittade till sist ett fik med pannkakor och lingonsylt, gott tyckte vi.

Ölstuga hade äckliga mackor, men det spelar ingen roll för folk är där för ölen, inte maten.

Stockholm restaurant och tearoom är till salu..........any takers ??

På matbutiken fanns det vanliga, bondost, västerbottens ost 13.99 lb, kalles, sill, frys köttbullar.............men jag har ju ingen kylväska med, så det får vara. Kan ju köpa samma på Ikea i Orlando.


 

På den här bussen får man inte ta med sig sitt vapen. (missade skylten på kortet eftersom jag hade nyfikna åskådare)


 


Gubben fick syn på en butik med hans namn, "going out of business", tyvärr, kanske han skulle köpa så han har nån sysselsätttnig. han gillar järnhandel som jag gillar tygbutiker.


     

Här är det lilla Nusnäs


     


Endast på flick toaletten plingar det i dörren, jag köpte nästan en sån där mandolin....men njaa kunde inte komma på nån bra plats för den..


                                 

I London har ni Elefanter, i Palm Beach hade vi krokodiler, och här är det så klart Dala hästar som gäller. Jag hittade 17 av 25 hästar.

Varje häst har ett tema och ett namn, men jag iddes inte notera det. Självklart trodde jag det skulle finnas en karta och bilder i en turistbrochyr, men icke ?? dåligt genomtänkt tyckte jag.

Visst var byn gullig, och det fanns massor med Svensk pryttlar,men avsaknaden av mat gjorde mig lite besviken. Men jag hittade en gold nogat och en dumle...åt båda...



 

Det blev en sen avfärd från Lindsborg, klockan hann bli 13.00 innan vi styrde vidare mot öster.

På vägen såg vi skylt till Fort Riley museum. Det stod att general Custer hade sitt hem här, och Buffalo soldiers också..?? vi var ju på ett sånt fort igår  ? 

Det är tydligen nåt militärt högkvarter med lång historia, och sånt gillar gubben, så vi åkte in bland tankers och kanoner. 


   

från gubbens kamera, bild på en Buffalo rock ...............yuck, men den var nog varm


 

Eftersom jag har minus 0 intresse av militärer, vapen och krig stannade jag ute med Buttons och tänkte spana in några fina kadetter........det bor 25 000 där, fast många är väl tjejjer förstsås.

Löste korsord i Året Runt, och drack vatten i hinkvis, det var 37 graer varmt i solen, och skuggan gjorde inte mycket nytta. Nu är vi tillbaka till den fuktiga hettan, och den är jobbig.

 

Gubben tyckte detta museum var toppen, så han var nöjd.


En anna stor "billboard" visade ett OZ museum. " Wizard of Oz", är gubbens favorit film, och han samlar på pryttlar

Jag kan banne mig inte komma på Svensk titel, men det är ju den med Judy Garland .......I'm off to see the wizard, dajdajdajajdaj  follow the yellow brick road.

Det museet låg i en by som hette Wamego, så då åkte vi dit.


       


Jag är minus minus zero inresserad av detta också, men jag håller på att samla poäng, (gubben don't know what's going to hit him) jag såg ett vinery med OZ vin, så jag knallade dit, och pratade bort en stund i luftkonditioneringen. Dom ville ha 45 dollar för en flaska Dorothy ... Jag hade Buttons i vagn, eftersom trottoarerna blir skållheta, och han med sina korta ben, så känns det nog som att gå i en bastu.

Här är ännu ett exempel på hur invånarna försöker hålla liv i sin by. Det fanns inte ett fik eller restaurang. De flesta butiker var stängda, dom öppnar endast på helgerna ??

Någon samlare som gubben ) hade donerat prylarna och öppnat museum. Nu håller dom på och sparar för att lägga en gul tegel väg..............för att locka mer turister som shoppar

 

En cowboybutik var också öppen, och hade AC  . Där önskade jag att klimatet där jag bor var svalare, då jag såg dessa läckra boots.

Köpte en jeans skjorta för 4 dollar............bargain....upptäckte att det fanns en hel del skitbilliga kläder här.........  ..........då kom gubben.


Vi körde vidare, men kom inte långt förrän vi fick väder varningar på radion. 70 mile vind, och hagel storta som dimes ??? huh ? det sas om och om igen att inte vara ute på vägarna.  och vi undrade förstås vad dom snackade om, vi hade ju sol ??

visst har man läst om Kansas väder och twisters som lyfter kossor, och jag var trött, så det blev bara 154 mil till Topeka, 17 mil.

På hotellet var et fler som hört varningen och tyckte det var bäst att vara säker. Jag inbillar mig att det bara är turister som lyssnar, presis som i Florida då det är orkan varningar. Vi som bor där vethur media överdriver, så man har blivit lite blase`...........


 


I morgon ska jag banne mig se till att vara ute ur Kansas, det

är urtråkig väg.........zzzzzzzzzzz

Ovido - Quiz & Flashcards