floridatjej

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2010

Dag 21

Av EvaLena Hallgren - 11 augusti 2010 03:52

Enligt mina planer innan vi åkte, så skulle vi ha varit hemma idag, men vi har ju inte velat stressa utan stannat där vi fått lust, och då vi behövt vila.

Idag har vi åkt  330 miles 53 mil, och befinner oss just nu i Lindsborg i Kansas.


 

Vid gränsen till Kansas stannade vi för att plåta, och träffade där en far och son som skulle på Volvo möte i Kalamazoo Michigan. Dom var enorma Volvo entusiaster och önskade sig en Duett. Dom ägde en Amazon. Gubben försökte byta bort Caddyn, men att köra söderut härifrån utan AC, utan cruise kontroll utan servo styrning.......NEJ TACK,

     

http://sacvolvoclub.forumotion.net/events-f6/2010-vcoa-national-meet-50th-birthday-party-for-the-1800-t34.htmsa               webadress till mötet ifall nån är intresserad.





Vi är alltså i Kansas nu, och här ser det ut som i Skåne fast på anabola steroider.  majs, lök, hö, potatis så långt man kan se

Jag har aldrig sett hö pressat så det ser ut som köttfärslimpor, och traktorer (eller vad dom nu kallas) är enorma, ska stanna och fota dom i morgon.

Bevattning system på hjul............har jag aldrig sett i Sverige, men det kanske är nåt nytt som bönderna har uppfunnit.....


     

  dom här säckarna med lök har med all säkerhet inte plockats av Amerikanare



   

På en mack stod dessa hojjar uppställda, och GUD va jag vill ha, snacka om nostalgi tripp............fast dom ser ut som små moppar i jämförelse med Harleys.......................ska absolut skaffa en så fort jag fått jobb.....wooohooo


   

Buttons står och väntar på att jag ska komma ut från toan............han märkte aldrig att jag gick ut på andra sidan..........dumma matte som retas.

Mycket snask mosas på grillen och på rutan........men jag tänker INTE tvätta igen......


 

Finns tydligen olja här också, jag tycker att det luktar både lök och olja ibland, men det är nog inbillning kanske


 


Vi följde i stort sett Santa Fe trail och stannade i Fort Larned som är det bästa bevarade fortet från Buffalo Bill och Custer tiden. Fortet byggdes för att ha en arme att försvara post coachen och annan trail trafik mot Indianerna, och även försöka etablera vänskap med dom.

De berömda kompaniet Buffalo soldiers hade sitt "hem"här.


          Det var mycket intressant att titta på här, så man kunde nog ha spenderat mycet mer tid än vi gjorde, men nu har jag en trött hund, och en ännu tröttare gubbe.....................så det blev full fart till hotellet.

Vi kom in till Svenskbyn kl 17.30, där var massor med flaggor av dalahästar som säger välkommen. Första Bed and Breakfast var fullbokat, ägaren Tysk sa han.

Nästa Inn tog inte emot hundar, hade också Tysk bakgrund

Hotellet vi bor på är ägaren född i Bangladesh, men flyttat hit från Canada.

Efter inbokningen och med Buttons och gubbe inne på rummet,(det spöregnade) körde jag in till byn för att hitta nån hämtmat. Det fans en Mexikan resturang och en ölstuga, och det var allt enligt Inn ägaren som jag åkte till och frågade. Det blev alltså nån äcklig korvmacka till middag med chips...........isch..Ägaren på puben var syd Amerikan ??

När jag kom tillbaka till "vårt"hotell träffade jag ägaren här och han sa att Crown Inn är Svenskt och ligger bredvid järn affären. Nu är jag fundersam, varför ville inte Inn ägarinnan tala om det ? det ligger ju bara runt hörnet???  ska banne mig gå in och fråga i morgon, eftersom jag lovat att komma tillbaka till deras Svenska frukost................jag kollade menyn, det fanns köttbullar och sill på frukost menyn, men nåt annat Svenskt såg jag inte ??

Ska undersöka närmare i morgon, men det här med Svenskt verkar endast vara en affärside. Jag har en postorder katalog härifrån så det var anledningen till att jag tyckte det skulle vara intressant att besöka...............vi får väl se....rapport i morgon..........nu är det sovdags.



   


hotellet vi bor på är mysigt,rent och snyggt, tycker Buttons också


 
 
Ingen bild

Ron

11 augusti 2010 08:11

Som vanligt fina bilder och intressant.

Jag tror mig har hort om denna Volvotreff och aven om Volvo P1800 bilen var fin sa skulle jag aldrig ha forsokt bytt till mig den med en Cadillac. Inte ens min lite eldre Cadillac.

Triumph motorcyklarna var mycket fina, saknar min gamla Triumph.

Jag har aldrig sett detta sett man packade ho pa forut. Daremot har jag sett bevattning pa hjul i Sverige sa det ar inget ovanligt.

Kansas som stat ar inget markvardig och Lindsborg verkar vara en liten besvikelse. Da har jag besokt andra bettre svenskbygder har i USA.

Vanligtvis brukar "svenska" restauranter inte ha sa speciellt stort utbud med svenska retter sa om de bara hade kottbullar och sill sa skulle jag inte bli speciellt overraskad.

 
Ingen bild

Lena

11 augusti 2010 08:44

Va kan jag säga....urläckra bilder i vanlig ordning men svensk staden verkade ju inte mycket att hurra för...lilla Buttons inte fär du lura honom hihi....läcker volvo men hojen var ett strå vassare....vi hörs lite senare...Kramis ♥

 
Ingen bild

Myllan

11 augusti 2010 11:03

Ja, Volvo tycks ju vara "stort" over there... P1800 kallas ju oxå för "Helgonet", efter att Roger Moore körde en sån, i TV-serien... Visst är det tokstor skillnad mellan en Trajja o en HD, men "nostalgihojen" är ändå läckrare på nåt sätt ;-)) - Min väninnas mamma, 77 år, har en sån från 1948, o kör veteranrally än idag. Det du!!!- Ha e bäst, o vi hörs

 
nakkik

nakkik

11 augusti 2010 11:38

P1800 var/är en av mina favoritbilar & skulle gärna ha en idag också. .. Jaha låter ju väldigt svenskt med tyskar & bangladesher i den "swedish" town...Hoppas den 'svenska frullen' smakade bra på morgonkvisten!!!!

http://blogg.expressen.se/nakkik

 
Lena

Lena

11 augusti 2010 13:32

Ja det mesta där "borta" är XXXL jämfört med lilla Sverige! ;) såg verkligen ut som limpor dom där hö högarna, nej har alldrig sett sådana i Sverige...
Må så gott! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Kurt Fido\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Kurt Fido\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

11 augusti 2010 15:33

Landet är STORT så varför inte stora höbalar bevattningsanläggningar har vi om än inte vanliga på hjul (som dessa) spännande kulturmötern!

http://blogg.expressen.se/2011-djz554-dek

 
Ingen bild

Staffan

11 augusti 2010 16:36

Men var är indianerna?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EvaLena Hallgren - 4 september 2023 08:44

We are getting ready for the long flight back to Florida tomorrow so Mom isn't giving me any time for my story but here are some pictures from Stockholm where we are staying until tomorrow. According to Mom, this is the cleanest city we visited. and ...

Av EvaLena Hallgren - 24 augusti 2023 17:03

 We have been having many sluggish days lately, it's been raining, and Mom was in the mood for a meal she used to love as a puppy. so she's been cooking a real meal for a change. It was very tasty but Mom seemed to have difficulties cooking for one p...

Av EvaLena Hallgren - 20 augusti 2023 19:35

We woke up to a gorgeous sunrise at 4.45 AM It's definitely getting closer to  fall because it's getting dark at night now     Yes, Mom kept her promise and we stayed for a second night at the marina, and on the second day, we had lunch there....

Av EvaLena Hallgren - 16 augusti 2023 16:41

It hasn't been easy to get Mom to help me with my story, because now Mom got a book that completely mesmerized her. The author is from her puppy town and the story is about a woman's life and struggles to live in Northern Sweden from 1896 to 1985. ...

Av EvaLena Hallgren - 13 augusti 2023 08:12

Ever since we arrived in Mom's puppy town she's been sleeping later and later in the mornings, this morning she didn't get up until 7.30, that's a record. I think she's reminiscing back to her teens? Here I'm running after the ball at the same fiel...

Ovido - Quiz & Flashcards