floridatjej

Alla inlägg under juli 2010

Av EvaLena Hallgren - 26 juli 2010 14:39

Inte fasen drömde jag om Hamilton i natt heller, men det beror säkert på att han aldrig skulle infina sig på ett snuskhotell som detta. Absolut ingen som helst likhet med bilderna på internet, där dom fått 4,7 ratings av 5 ????

Näsan rinner och ögonen svider, vill helst ge mig iväg, men gubben sover än.

Trots detta så sov jag länge i morse, och skulle kanske fortfarande sovit om det inte var för den jävla väckarklockan som gubben mixtrade med i går kväll. Alarm kl 7 ???

I går sa han att klockan var trasig och att det inte gick att ställa tiden ?? Nu har jag gjort det och rastat Buttons Hamilton, ätit frukost, och funderar på om jag ska bada honom nu.

Det är förresten kallt som sjutton, bara 19 grader  ? Från 39C till 19C på ett dygn ? det känns svinkallt.......fast lite uppfriskande oxå  


   

Nybadad och uppfriserad är det dags att lämna detta bug motel, mot nya äventyr............

Av EvaLena Hallgren - 26 juli 2010 05:53

Idag blev det inte så lång körsträcka, endast 258 miles, 41 mil.

Innan vi lämnade Oklahoma City besökte vi The memorial of bombningen av Alfred Murray federal building som dödade 168 människor, varav 22 barn.Det hände 19 april 1995. Killen som var ansvarig avrättades, och hjälp killen fick livstid. Tim var en redneck, förbannad på government och ville hämnas Waco, så han körde in en hyrbil med en laddad bomb...........Vi blir väl alla lite smått förbannade på våra myndigheter ibland, men att bomba skiten ur dom ?? då har man gått för långt............


     


Buttons fick som vanligt inte gå med in på området,(folk plockar inte upp skiten) så vi turades om att gå in. Tvärs över gatan såg jag ett tak med bänkar, och eftersom jag vill in i skugga så gick vi dit. Det var fin musik i högtalarna och en liten bris. Efter ett tag så insåg att jag satt i en utomhus kyrka, och mycket riktigt så började det predika om en stund. Eftersom jag var ensam så satt jag kvar, det är väl ine att häda .......eller ? Taket ramlade i alla fall inte in.



 

Efter detta besök blev det Cowboy museet och samma sak där, Buttons fick ine vara med. Lite besvärligt är det nog ibland att resa med hund, men han är så ini nordens värd det.

Han gillar sin vagn så det är aldrig några problem. Här har jag smugit in i ACn för att svalka oss lite.


 


Man fick inte använda blixt på stora delar av detta museet, och jag var inte inspirerad at plåta, men så här blev det  i alla fall.........


  Stetson hattar



    Tänk att dom ska va så noga med klädseln ?



     

Tuffa regler om man ville åka stage coach på den tiden.......


  impponerande staty


 

 


Den här kissen gillar jag



  Här hittade jag en sheriff som ville vara med på bild, men han var definitivt ingen Hamilton.....

  sadel makeri   skola


 


Är det nån mer än jag som tycker att John Wayne ser "bögig" ut i denna staty ??? ...........ooops !!!!!!!!!!nu har jag kanske hädat på allvar ? 


 


När jag satt och väntade på att gubben skulle komma ut kom dessa två flickor, och jag tyckte den äldre damen såg så härlig ut, och det sa jag också. Hon svängde med kjolen och sa,  "That's because I'm Swedish you know"

Jaha tänkte jag, hon kanske hade nån mormorsmor eller nåt liknande som var Svensk, och då kallar dom sig för svenskar här. (Det är en liten merit nämligen)  Som vanligt säger jag då alltid nåt på Svenska, och får till svar "No I don't understand the language" Tillmin stora förvåning så svarade denna kvinna på bred Skånska. Hon hette Margareta och kom från Lund, nybliven änka,och hade inte varit hemma till Sverige på 17 år.

Liten värld vi lever i ................

  Innan gubben gick in så sa jag att jag lagt undan en trollslända i souvenir butiken. Det hade jag inte alls, fast jag hade kikat på den, och provat den med en expedit, och ville gärna ha den, fast jag tyckte den var lite dyr.

Gubben trodde jag gjort affär, så han gick dit och sa han skulle hämta den, och fick fart på alla expediter tills han till sist hittade rätt.

Tycker den är skitsnygg. Det är visserligen en broch, men det  fixas skitlätt


 




Goodbye Oklahoma, hello Texas.


   


Vilken plötslig skillnad det blev på natur, nu fanns knappt ett träd, och man såg kullar och raviner så långt ögat når


 


När vi stannad och tankade kom denna truck med 3 dagar gamla pojk kalvar, och killen som stod och tankade flinade åt en stadsjänta som fotade hans kalvar.

Jag sa till honom att jag tyckte synd om dom, för dom fick åka så obekvämt.

Han berättade att han just köpt dom för slaktpengar, eftersom bonden inte har nån nytta av bullkalvar.

Han skulle föda upp dom på nappflaska, och mest troligt slakta till kött, men jag frågade inte, eftersom jag inte alls ville veta.

Hans överlägsna flin mot en stadsjänta som jag


 

gjorde att jag satte fram handen och lät kalven suga. Jag trodde han skulle suga i sig armen upp till armbågen, han var hungrig stackaren. Klibb och kospott på händerna fick jag, men nu var det min tur at stå och flina, medan killen tappade hakan...........en annan har ju vatt me förr.........


  sista sträckan innan vi kom fram till Amarillo ser ut som Skåneslätten på anabola steroider................massor med vindkraftverk, och evighets åkrar på båda sidor om vägen.

Just nu bor vi på ett äckligt hotell, jag ringde lobbyn och bad om airfreshener, och fick en som luktar jordgubbar........inget vidare för allergi, ,men det fixar jag ...........en natt ska jag klara.


 

Buttons Hamilton, använder sin matväska som huvudkudde.

Lappen under kudden ,och god natt kl, är 23.30




Av EvaLena Hallgren - 25 juli 2010 16:37

I morse då jag gick på morronpromenad med Buttons upptäckte jag att Indian stammarna har egna nummerplåtar  på bilarna också. Såg ingen Kickapoo plate , men jag ska naturligtvis hålla ögonen öppna 


     

Inte fan drömde jag om Hamilton .................booooohoooo  , men kanske i morgon natt om jag lägger den här lappen under kudden     


 

Jag är naturligtvis enormt tacksam att jag slapp en ticket, eftersom jag redan har lite små problem med försäkring. Man får nämligen betala en hel del extra med "points"på körkortet.................been there done that.

Snart ska vi åka in till Oklahoma city på lite sight seeing...............sen får vi se vart vi hamnar.................

Av EvaLena Hallgren - 25 juli 2010 04:58

Efter att vi alla tre gjort morron toalett ( vi kom inte iväg förrän 10, det var mycket resdamm) åkte vi för möta Bill. Han var inte hemma, men vi kikade in på ovala kontoret ändå. Jag skrev en hälsning i gästboken

"Bill, we want you back"...............hoppas han svarar............:-D.


          

Det sas att han hade egen våning på taket, och att han ibland gör besök och sätter sig då i oval office med en bok och reminissar.........om det bara är sagor vet jag inte.......


 


2 kvarter från biblioteket låg ett Clinton museum, men vi tyckte det räckte med politik. Innan vi gick så var vi naturligtvis tvugna att ta en titt i souvenir butiken. Gubben köpte 2 pussel till sin grandson. Educational puzzle, som ska lära vad staterna heter och ligger, och det andra alla presidenter i historien

Jag köpte en kylskåps magnet.


     


Innan vi lämnade Little Rock så ville gubben titta på en Ubåt som kallas Racerback och var i gång under WW2. Sånt som jag inte är det minsta intresserad av, men jag måsta smöra lite för jag har lite shopping absistens.

Jag och Buttons gick på en liten promenad i hettan 39C, för det fanns inte en suck i livet att jag skulla krypa ner i Ubåt igen. Jag gjorde det en gång i New York, och då fick jag panik känslor...........aldrig mer.....


     

foton från insidan som gubben tog på sin rundgång.



 

Morgonen och förmiddagen flyter på lugnt, och vid 2 tiden styr vi mot väg 40 och västerut igen.

Det är mycket vacker natur, berg och djupa dalar,kanonfin väg,härligt grönt, blå himmel, ACn surrar på, Oliwer har råkat illa ut igen, kruse kontrollen på 85..........DÅ........DÅ HÄNDER DET...............................................


...........Officer Hamilton står vid en viadukt, bakom en pelare...............shit, shit, shit, åt hellvitte för sent att bromsa, och jag tittade med spänning i backspegeln. Först verkade det som om han inte skulle komma, men nähä sån tur hade jag inte.  Det blev en hel del trafik mellan oss, och jag fick syn på en exit och för ett mycket kort ögonblick funderade jag på att åka av, så kanske han missar mig. ............men ...........näää, blåljuset kom på, och jag stannade. Ohhhhhhh, tjejer ni skulle ha sett HAMILTON !!!!!!!!det läckraste jag någonsin sett i uniform..........åhhhh.bara namnet  Hamilton !!!

Madam, you are going quite a bit over the speed limit.

Yes I did didn't I ...........

I clocked you at 85

Uh oh that's bad, och jag ger honom körkortet.

Sen sa jag till honom att jag bloggar om resan till mina Svenska vänner, så om jag kunde få fota honom då han ger mig en böteslappen ?

Han funderade, och log mot mig......................ååååååhhhhhhh my GOD, och sa

I'm sorry, nothing personal, but you never know what can happen with pictures on internet, so I rather not...

Yes officer I understand.

Så frågar han mig, Do you have any other speeding tickets ?

OH Yes..................oh no shit I'm an idiot.

How long ago? he says, och han ler och nickar..........

may..may...maybe 2 years ago.........., ok I'll be back,han ler och nickar...............ooooooooooohhhh

Efter stund kom han tillbaka och sa...............

If you promise me.................I do anything  to slow down considerbly I'll let you go with a warning.

Thank You officer I promise, yes I do, I do

Så skrev jag på och vi gav oss iväg ..............kunde ha blivit dyrt, och jag höll 70 i några mil, sen blev det full rulle igen, men jag såg till att jag alltid hade nån annan framför mig som buffert...............................


    Vi stannade på rastplatser för att sträcka på benen och göra toalettbesök. Här lämnar vi Arkansas och kommer till Oklahoma. Det finns många Indian stammar och det är kul att läsa skyltarna efter vägen.Min favorit stam so far blev"Kickapoo nation"

Dom kallar sig alltså inte för tribes längre, nu är dom en nation, och ritar egna pass. Ska tydligen vara giltiga till Canada, men när ett lacross lag ville tävla i England, så tyckte ambassaden inte att passet var giltigt så dom fick inget visum.

Moccasiner är på min shoppinglista


 

Vi tankade här, men vi åt inte...........här får man tydligen fläsk kotletter til frukost om man vill.....kul


   


Nu är vi på ett kanon fint hotell i Oklahoma City, rena Taj Mahal i jämförelse med dom andra.

Åt stek på tillhörande restaurang, riktigt gott var det.Jag sparade så klart en liten bit till Buttons som tröst (muta), för det är nog nervöst för honom att bli lämnad ensam på rummet även om det är en kort stund,alla ljud är ju nya

Idag körde vi 338 miles, ungefär 54 mil.

Klockan är halv 12, och gubben sover redan, och jag ska gå en sväng med Buttons, sen ska jag också sussa...............och drömma om HAMILTON!!!!!


Av EvaLena Hallgren - 24 juli 2010 16:18

Fint och rent hotell, har sovit gott, duschad och färdig för nästa etapp

Buttons morron toalett


   

Av EvaLena Hallgren - 24 juli 2010 02:10

Klockan 10 var vi vid Graceland, och till min stora förvåning så låg det inte i nåt fint höjdar område. Ärligt talat

så verkar största delen av Memphis riktigt slummigt, åtminstone de delar vi såg. Parkeringen kostade $10.00 och inträde bev $48.00 för oss båda, och det var med pensionärsrabatt för gubben. På våra biljetter fick man endast se "The Mansion", men det fanns VIP biljetter om man ville se LisaMarie planet, bilmuseum och nåt annat krafs. Jag tyckte att det räckte med huset.

Buttons fick så klart inte följa med in, även om han satt i vagnen, så vi fick turas om att gå in.

Gå förresten, vi fick åka buss från parkeringen genom grindarna, och snällt vänta lääänge i kö i stekhet sol utanför porten. Vi fick hörlurar och blev välkommna av Elvis musik och röst.

Elvis var bar 22år gammal då han köpte huset för $ 100 000........

  Jag blev enormt förvånad att det inte var större, det såg så "normalt"ut

    första rummet vi kom in till var vardagsrummet där han alltid tog emot sina gäster, och i bakgrunden står hans flygel där han ibland underhöll. Porträtt på föräldrarna stod på en byrå.

Man fick inte fota med blixt, presis som i vilket museum som helst, så bilder blev inte så bra. Han hade ett djungel rum som var lite för mörkt att fota utan blixt


  mitt emot vardagsrummet låg diningrummet, massor med speglar överallt.

 

Köket var nog ansett som riktigt lyxigt på 50talet. Golvet skulle fått mig att "poppa piller"också


      biljardrummet var helt klätt i tyg,till och med taket, så jag är övertygad om det måste ha varit rökförbud där ???

Rummet med vita apan i förgrunden är TVrummet


 

Enligt rösten i hörlurarna så spelade han på detta piano den dag han dog ? vad det nu spelar för roll ? I bakgrunden till vänster syns lite av hans gym som låg en halvtrappa upp.


         

Naturligtvis fanns samlingar av hans plattor och andra minnespryttlar i massor.


 

Baksidan av huset som jag inte tyckte såg ut som om det var  "fit for a king".

Vi fick inte se övervåningen, som var privat, och skulle förbli så av respekt.


   


Här vid meditations lunden ligger hans grav tillsammans med resten av hans familj.

Det var mycket mark, stora hästhagar, tydligen hade han köpt hästar till all personal, och enligt rösten var det mycket lek på gården.

 

Efter rundturen var det gubbens tur att kika på Elvis hem, och då gick jag och Buttons runt och kikade på souvenir butiken. Denna Caddillac gjorde reklam för Elvis bilmuseum,men nu hade jag fått nog, och sattte mig med en flaska vatten.

Klockan 15 var gubben tillbaka, och jag "talade om"för Garmin att fortsätta resan.


 

Goodbye Tenneesse och hello Arkansas. Det blev en mycket kort resa inom Tenn, bara en liten liten hörna av staten.


 

Det blev inte många mil i dag, närmare bestämt 135 miles, ca 22 mil,(Jag fick ett kramp anfall igen)  och nu är vi i Little Rock, som är födelse stan till en annan mycket stor kändis. Kanske inte lika välkänd som Elvis, och definitivt inte lika populär i alla läger.

Ska ta reda på om hans hem finns på nån turistkara i morgon. Jag vet att han har ett bibliotek............vet ni vem jag pratar om ?

I morgon fortsätter vi på Interstate 40, och det måste vara den stora lastbils leden, för det är karavaner av 18wheelers, tur det är 2 filigt. Trist och enformig väg, åkrar och farmar så lågnt ögat når.








Av EvaLena Hallgren - 23 juli 2010 15:59

Bredvid  hotellet ligger en auto body shop, och där stod en snubbe och grillade.

  Det verkade inte vara den allra bästa platsen att stanna och äta, så jag frågade förstås, och fick veta att ägaren av shoppen skulle bjuda all personal på mat idag. Killen rökte kalkonben och kokade bruna bönor till. Ett riktig Southern rätt med andra ord. Han är alltså en caterer som kör runt och fixar mat på fester osv.

Det luktade riktigt gott, men tyvärr så är vi nog inte kvar här vid lunch så vi hade kunnat få en smakbit.

Han sa förresten att han gärna kommer till Sverige med mat, och lagar,men det skulle bli dyrt


 

Av EvaLena Hallgren - 23 juli 2010 06:38


Efter Touledo blev det en ny fartsträcka tills vi äntligen kom fram till Memphis där vi  hittade ett hyfsat hotell.

Efter dusch och ombyte så var vi så klart tvingade att åka in till berömda Beale st. inga problem ...........hur fan bar jag mig åt innan Garmin ?

På eftermidagen då vi vet på ett ungefär så kollar jag bara med Garmin var hotellen ligger, slår en signal och undrar om dom är hundvänliga och hur hyfsat priset är.Vi bor ju inte på Taj Mahal, men det ska banne mig vara rent. Ofta är det lite si och så med det, så jag kände mig mycket nöjd med hotellet vi är på nu ,rent och snyggt och jättebra pris.....................Nu då jag sitter här vet jag varför, Flygplatsen ligger här och planen dundrar föbi minst en gång i kvarten...........fan oxå........nu blir det förstås inte mycket sömn. Gubben tog ut hörapparaen och snarkar så gott.


Beale st. påminner en hel del om New Orleans, party, party party,och härlig musik,och naturligtvis på vrålvolym, så det blev lite jobbigt för gamla öron.


 

2 cocks


   

this is 2............??


     

Polisen susar runt på sina Segway.Det fanns gott om poliser en del,gående,ridande och i bilar..........tydligen lite vilda västern


 

Denna skylt satt i fönstret på varenda bar, och vi fick veta att det var olagigt att ta med puffran till Beale st............lugna gatan med andra ord ?


 

Den här baren hade trappor på båda sidor, så tjejerna kan knalla upp och hänga av sig BHn, ja åssa dansa lite också kanske


 

Har ni sett vilka läckra toalettlock ? Klart som attan att denna butik var stängd.......


Några killar slog proffsiga kullerbyttor på gatan och tiggde pengar.Jag pratade med en kille och frågade hur länge han tränat, han svarade sen han var 7 år. och dom tränar varje dag.(jag är jäkligt imponerad av mig som lyckades plåta och lägga in denna film alldeles själv)




proffsiga killar, så visst var dom värda lite pengar för uppträdandet.


Till sist kvällens fadäs....

När vi lämnade hotellet undrade jag om adressen till hotellet stod med på nyckeln ? Gubben kollade, och sa nej, men eftersom jag redan hade svängt ut på stora vägen, så tänkte jag att det fixar Garmin.

På retur resan hade jag glömt vad hotellet hette ???, Q nåt?? La Quinta ? finns inte Quest ? finns inga hotell p åQ hos Garmin.

Nu börjar jag bli sur, trött och hungrig..........alltså grinig.

Gubben sa inte ett skit, (han vågade inte ) och jag kom på att det funnits ett American Inn på samma gata. ...........smart va ? jomen, det finns tydligen mer är ett Inn.....jag irrade runt en stund och åkte på känn, (vilket jag ofta gjorde innan Garmin )Till sist fick jag en snilleblixt, jag hae ju ringt hotellet och bokat, så då finns ju numret kvar i mobilen. Jag ringde lobbyn och bad om adress...............jag var 4 minuter från hotellet.

Nu var jag så grinig att jag inte ville gå ut och äta, så det blev en kyckling i påse fån Burger King  ...........yuck

Självklart så passade jag på och sa åt gubben att nu är han skyldig mig en flott middag i morgon kväll...........Det är absolut inte hans fel, men jag skyller på honom ändå, för då känns det lite bättre........klockan är halvett på morron nu och minst 30 plan har dundrat förbi medans jag skrivit...........Buttons gillar det inte nåt vidare.............godnatt




Ovido - Quiz & Flashcards